وب هنري من وب هنري من ، تا این لحظه: 10 سال و 6 ماه و 19 روز سن داره
سید محمد متین سید محمد متین ، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 26 روز سن داره

✫فرشته زمیني ما ✫(دانلودهای رایگان)✫

ته چین مرغ چند طبقه

1393/6/16 15:01
4,189 بازدید
اشتراک گذاری

از سایت شف طیبه عزیز 

به نقل از سایت شف طیبه عزیز ::::

 

 

 
 
من اين ته چين رو خيلي دوست دارم. از اون غذاهاييه كه از بچگي درست ميكردم و هنوزم وقتي مهمون دارم از اولين گزينه هامه. شايد با ته چين مرغهايي كه هميشه ديديد فرق داشته باشه اما من اين رو از همه ورژنهاي ديگه بيشتر ميپسندم.
 
برنج دو و نيم پيمانه
مرخ پخته خورد شده دو پيمانه
ماست يك پيمانه
تخم مرغ 4 عدد
آبليمو 2 ق غ
روغن 2 ق غ
آب مرغ 3 ق غ
زعفران
نمك
 
 
 
 
من واسه ته چين هيچوقت قسمت خاصي از مرغ رو انتخاب نميكنم. يعني به نظر من زياد فرقي نميكنه كه از سينه مرغ استفاده كنيم يا ران. راستش رو بخوايد من وقتي قراره واسه خودمون ته چين درست كنم بيشتر از قسمتهاي گوشت مرغ كه به استخون چسبيده استفاده ميكنم چون خوش خوراك تره
پس دليلي كه ميزان مرغ رو به پيمانه دادم همينه. و البته بسته به موقعيت ميتونيم از ميزان بيشتر يا كمتري مرغ استفاده كنيم
مرغ رو با پياز و زردچوبه و دارچين آبپز ميكنيم
وقتي سرد شد با دست خوردش ميكنيم. به تيكه هاي كوچيك تقسيمش كنيد اما ريش ريش نباشه چون قراره كسي كه يه اسلايس از ته چين رو ميخوره متوجه شه كه توش مرغ داره
مرغ رو با ماست و آبليمو و كمي نمك و كمي زعفرون مخلوط ميكنيم. من خودم هميشه از ماست ترش استفاده ميكنم چون خوشمزه ترش ميكنه. بچشيد و نمك و آبليموش رو تنظيم كنيد. كم و زياد ماستش هم دست خودتونه زياد روش حساس نباشيد
اگر مايليد ميتونيد از شب قبل آماده اش كنيد تا مزه اش خوب به خورد گوشت مرغ بره
 
تخم مرغ  و روغن رو ويسك ميكنيم تا كف كنه. زعفرون رو بهش اضافه ميكنيم و اجازه ميديم كمي بمونه تا تخم مرغ خوب رنگ بگيره
برنج رو از قبل خيس ميديم
در آب نمك ميپزيم و آبكش ميكنيم. دونه هاي برنج رو بايد كمي نرم تر از برنجي كه هميشه دم ميديم بگيريم. يه اپسيلون نرم تر
دو سوم برنج رو توي تخم مرغ ميريزيم و هم ميزنيم تا مخلوط شه
 
 
 
 
 
كف ديگ رو كمي روغن ميريزيم و ديگ رو ميچرخونيم تا كف و ديواره هاي ديگ چرب بشه
ميذاريم روي حرارت تا روغن گرم شه
نصف برنج زغفروني رو ميريزيم توي ديگ و صافش ميكنيم
نصف مرغ رو ميريزيم روش و پهن ميكنيم
بقيه برنج رو روي مرغ ريخته و سطحش رو صاف ميكنيم
بقيه مرغ رو روش ميريزيم
باقي مونده برنج رو توي ظرفي كه توش برنج زغفروني بوده ريخته و هم ميزنيم تا باقي مونده زعفرون هم هدر نره
لايه آخر برنج رو هم توي ديگ ميريزيم.
سطحش رو با كمي فشار صاف ميكنيم
روش كمي آب مرغ ميريزيم
 
 
 
 
 
در ديگ رو ميبنديم و اجازه ميديم دم بكشه (حدود يك ساعت) . وقتي آماده است كه بخارش بلند شه و وقتي ديگ رو تكون ميديم ته چين تكون بخوره و خوب بسته باشه. اگر احساس كرديد چسبيده بايد در ديگ رو بذاريد سينك رو پر از آب سرد كرده و ديگ رو توي آب سرد بزنيد تا اين شوك باعث جدا شدن ته چين از ديگ بشه
براي سروش ظرف رو روي ديگ قرار داده و با هم وارونه اش ميكنيم و به اين ترتيب ته چين رو به ظرف سرو منتقل ميكنيم
اين ته چين رو ميتونيد توي فر هم درست كنيد.
اگر مايل باشيد ميتونيد با ماست چكيده تزئينش كنيد (طرز تهيه ماست چكيده رو قبلا گفتم)
 
 
 
 
 
من وقتي تعداد مهمونها زياد هست ته چين سه طبقه درست ميكنم. ديگه خودتون بايد دستتون باشه كه رسپي رو چند برابر كنيد. اين ميزان كه توي رسپي گفتم براي چهار تا شش نفر مناسبه (بسته به اشتهاشون البته) و ديگ سي - سي و پنج سانت مناسبشه. هرچه ظرفتون قطر كمتري داشته باشه ارتفاع ته چينتون زيادتر ميشه پس ظرفي كه به كار ميبريد اونقدري مهم نيست. مثلا من براي تهچين پنج طبقه از ديگ هاي با سايز خيلي بزرگ تا كوچيك و  از يازده ليوان برنج و دو تا مرغ كامل استفاده ميكنم
 
ته چين از غذاهاييه كه استرس مهموني دادن رو كم ميكنه. چون ديگه نگران اين نيستيد كه يه وقت خداي نكرده برنجتون شفته شه. اين مدل ته چين خوبيش به اينه كه توي برنج ماست نداره و برنجش حالت خميري به خودش نميگيره. ميدونم دو سال طول كشيد تا من اين ته چين رو پست كنم تشكر ميكنم كه مثل هميشه صبوري ميكنيد. انشالا كه مهموني هاي شيكي با ته چينهاتون بديد و همه انگشت به دهن بمونن
 
پسندها (7)

نظرات (6)

مریم مامان آیدین
16 شهریور 93 15:14
مرسی ساناز جونم من این هفته تو کار ته چین مرغ بودم دوستم...یه بار هم گذاشتم که به نطرم خوب نبود...این رسیپی رو هم دیده بودم ولی الان با دقت خوندم و همون ماست نداشتن تو برنجش شاید کار منو راه بندازه...دوباره تست میکنم و این بار با این دستور ممنونم سانازی و مرسی تله پاتی
ساناز مامان متين
پاسخ
چه خوب عزیزم ..من دوبار درست کردم هر دوبار خوب نشد غیدشو زدم منتها قراره در آینده درست کنم نمیدونم اشکال کارم چیه خوب نمیشه .. تله پاتی رو بگو
الهه مامان مبین
16 شهریور 93 15:19
ممنونم عزیز دلم . خیلی ته چین دوست دارم و زیاد درست میکنم . عاشقتمممممممممممممممم
ساناز مامان متين
پاسخ
نوش جونت عزیزم
آیدا
16 شهریور 93 16:04
اینه رسم رفاقت که نیمه راه برین؟
خاله سانی
17 شهریور 93 1:54
خسته نباشی دوست خوبم خیلی مفید بود ممنون
زهرا مامان ایلیا جون
5 آذر 93 3:00
عالیه
عاطفه
23 مرداد 94 23:34
ممنونم .خیلی مفید واقع شد